• Fra Drammensvassdraget, nærmere bestemt ved utløpet av Bergsjø på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt 21. oktober 1945, ved sjeldent lav vannstand.  Bildet er tatt fra ei bergflate mot vassdraget der det var boret ned en jernbolt med «øye», antakelig som festepunkt for installasjoner som ble brukt i samband med fløtinga.  Da dette fotografiet ble tatt var det bare en slik installasjon som var godt synlig fra opptaksstedet, nemlig ei lense, som antakelig skulle hindret virket fra å bli liggende på ei tørr strand når vannstanden gikk ned, noe den åpenbart hadde gjort da dette bildet ble tatt.  I bakgrunnen Øståsen med gardsbruk i liene ned mot vassdraget.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra Drammensvassdraget, nærmere bestemt ved utløpet av Bergsjø på Modum i Buskerud. Fotografiet er tatt 21. oktober 1945, ved sjeldent lav vannstand. Bildet er tatt fra ei bergfl...