• Kranbanen ved Geithus bruk på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt fra ett av banens endepunkter, utløpet av Bergsjø i Drammenselva.  Kranbanen var cirka 270 meter lang, og besto av to parallelle rekker av betongsøyler med horisontale baner på toppen.  På disse banene kjørte man ei kraftig stålbru med ei kran på midten.  Dette fotografiet er tatt fra vassdraget, i froskeperspektiv, mot en «mose» (tømmerbunt) som ble heist opp mot den nevnte kranbrua.  Disse mosene ble holdt samlet ved hjelp av vaierbindsel, som løftekrokene fra en horisontal stålbjelke under krana ble festet i.  I forgrunnen, nederst til høyre i bildeflata, ser vi en slik mose med ubarket virke på nært hold.  Å hente råstoff til produksjonen ved Geithus bruk fra vassdraget på denne måten ble ingen langvarig praksis.  Renseriet og hoggeriet ble satt i drift i 1967, og allerede påfølgende år, 1968, ble siste fløtingssesong i Drammensvassdraget.  Bedriften fortsatte imidlertid å bruke kranbanen til å losse jernbanevogner og lastebiler med tømmerlast.  Banen ble også brukt til å plassere tømmer på opplagstomta (under kranbanen) og på «nedleggsbordet», råstoffinntaket ved fabrikkhallens gavlvegg.  Virksomheten ved Geithus bruk, og dermed bruken av kranbanen, opphørte i 1978, da Skotselv Cellulosefabrik på Øvre Eiker ble nedlagt.  Denne bedriften hadde vært hovedmottaker av celluloseflis fra Geithus bruk.
    Photo: Svendsen, Arne / Anno Norsk skogmuseum

Kranbanen ved Geithus bruk på Modum i Buskerud. Fotografiet er tatt fra ett av banens endepunkter, utløpet av Bergsjø i Drammenselva. Kranbanen var cirka 270 meter lang, og besto...