• Geithusfoss kraftverk på Modum i Buskerud.  Dette er et vinteropptak, antakelig fra første halvdel av 1960-åra, da dette anlegget var nytt.  Fotografen har stått under ei kvitrimet furu på en bergnabb sør for anlegget med kameraet vendt mot kraftstasjonen.  Bygningen er en betongkonstruksjon, utført i tidens funkisstil, der veggflata mot «undervannet» har vertikale søyler som deler vegglivet i fire flater, alle med store vindusfelt øverst mot gesimsen.  I forgrunnen ser vi ei renne med istapper i endeflata.  Vi ser også en del snødekt fløtingstømmer som øyensynlig hadde blitt liggende stille inne ved elvebredden.  Til venstre lå de teglsteinsmurte bygningene ved Drammenselvens Papirfabrikker med damp fra produksjonen over takene.  Det var denne bedriften som hadde fallrettighetene i Geithusfossen, noe som gjorde det mulig for styret morselskapet Union Co å vedta nyutbygging av fossen med en fallhøyde på 9, 5 meter i 1959.  I bakgrunnen skimter vi Øståsen – Drammens Nordmark.  Geithusfoss kraftstasjon ble satt i drift 1. oktober 1961.  Den leverte energi til Union-konsernets bedrifter ved Drammensvassdraget, samt til (via samkjøringsnettet) til andre strømforbrukere i Buskerud.  Anlegget ble overtatt av Buskerud energi i første halvdel av 1980-åra, etter en periode med vanskelig økonomi og avvikling av flere av Union-bedriftene i regionen.  Den nærmeste, Drammenselvens Papirfabrikker (Union Geithus), ble imidlertid drevet, fra 1998 som en del av Norske Skog og fra 2001 i regi av den nye konstellasjonen Nordic Paper AS.  Denne fabrikken ble avviklet i 2006.  Geithusfoss kraftverk drives imidlertid videre av Energiselskapet Buskerud kraftproduksjon A/S, som fornyet en del av materiellet i stasjonen i 2008.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Geithusfoss kraftverk på Modum i Buskerud. Dette er et vinteropptak, antakelig fra første halvdel av 1960-åra, da dette anlegget var nytt. Fotografen har stått under ei kvitrimet...