• Elgku med kalv, fotografert på ei åpen myrflate fra ei kantsone med småskog.  På motsatt side av myra ses ei kantsone med blanding av bjørke- og furutrær.  I bakgrunnen en åsrygg der grana later til å være dominerende treslag.

Dette fotografiet er hentet fra diasserien «Skogbruket og viltbiotopene – Grunnleggende forhold».  Opphavsmannen til bildene og tekstene i det medfølgende heftet er Paul Granberg.  Serien er produsert av Landbrukets Film og Billedkontor (Landbruksfilm) i 1982 og har nummer 1541 i dette selskapets katalog over diasserier.  Dette fotografiet er nummer 30 i serien «Skogbruket og viltbiotopene», og i tekstheftet er følgende kommentar knyttet til motivet:

"VILT – GOD ØKONOMI
Skogbruket er basert på strengt økonomiske forutsetninger med trevirke som hovedproduksjon.  Selv om viltstellet også må sees i et videre perspektiv, er allikevel viltproduksjonen en skogbruksøkonomisk faktor som er lønnsom å ivareta så sant produksjonskostnadene ikke overstiger avkastningen.  Omtanke og fornuftig disponering er som regel billig og god investering. "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Elgku med kalv, fotografert på ei åpen myrflate fra ei kantsone med småskog. På motsatt side av myra ses ei kantsone med blanding av bjørke- og furutrær. I bakgrunnen en åsrygg d...