• Lossestasjon for flis ved Skotselv Cellulosefabrik på Øvre Eiker i Buskerud. Anlegget besto av at rammeverk av stål som var bygd over et sidespor fra jernbanen. Fra dette rammeverket ble det heist et sugehode ned i jernbanevognene, Ved hjelp av denne innretningen ble flisa trukket opp fra vogna, og deretter ble blåst gjennom rør videre inn i fabrikken, hvor den ble brukt som råstoff i celluloseproduksjonen.  Dette fotografiet viser lossestasjonen, med arbeids- og observasjonsplattformer i to nivåer, vifter, rør og trapper.  I bakgrunnen et litt bakkete landskap med flere bolighus. Dette fotografiet er antakelig tatt i slutten av 1960-åra.  Da hadde Union-konsernet, som eide Skotselv Cellulosefabrik, bygd et moderne renseri og flishoggeri, Geithus Bruk på Modum.  Skotselv Cellulosefabrik fikk mye av råstoffet sitt fra denne bedriften.  Leveransene kom i spesialbygde jernbanevogner med høye karmer og en lastekapasitet på 66 kubikkmeter.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Lossestasjon for flis ved Skotselv Cellulosefabrik på Øvre Eiker i Buskerud. Anlegget besto av at rammeverk av stål som var bygd over et sidespor fra jernbanen. Fra dette rammeverk...