• Lastestasjon ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud. Fotografiet viser hvordan stasjonen var plassert foran en av gavlene på fabrikkbygningen.  Lastestasjonen består av en overbygd elevator fra nedre del av produksjonsanlegget til et stativ med stålskjellett, der den øvre delen, i likhet med elevatorpartiet, er innkledd med bølgeblikkplater.  Konstruksjonen var lagd med sikte på at det skulle gå an å rygge en lastebil med planet eller en tilhenger under ei sjakt her, slik at kjøretøyet kunne lastes uten nevneverdig manuell innsats.  På andre fotografier fra denne lastestasjonen later til det å være barket kubb som ble overført til bil via denne lastestasjonen.  Da dette fotografiet ble tatt sto en Commer med eksteriør asom tyder på at den er fra perioden 1948-57 klar for opplasting.  I bakgrunnen til høyre skimtes noe av kranbanen som hentet tømmermoser (bunter) til fabrikken fra Bergsjø i Drammenselva, fra jernbanevogner og lastebiler.  Fotografiet er tatt vinteren 1968.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Lastestasjonen på Geithus. (Bildet viser ikke spesialbil for transport)"