• Seddel med attestasjon for "Anvisning på kjøp av matpoteter til forbruker".  Formularet er trykt og skrevet på en seddel som måler 14, 8X 10, 4 centimeter og er lagd av gulkvitt papir.  Øverst i venstre hjørne finner vi den norske statens logo - et skjold med en stilisert løvefigur som står på bakbeina og holder et økseliknende redskap i framlabbene, og med ei krone over skjoldet.  Ved siden av logoen finner vi en tekst som forteller at det var Forsyningsdepartementet, nærmere bestemt Direktoratet for proviantering og rasjonering, som brukte dette formularet, som var "Skjema nr. 234".  Øverst i høyre hjørne ser vi at dette skjemaet gjaldt poteter, og et stempel forteller at det var Grimstad forsyningsnemnd som i dette tilfellet var utsteder.  Det utfylte formularets øvre del viser at en mann ved navn Jens Røinås med adresse i Vestregate i perioden mellom 22. oktober og 22. nopvember hadde rett til å motta femti kilo poteter.  Tildelinga er signert av lederen i Grimstad forsyningsnemd, og navnetrekket tolkes som M. Juul Petersen.  Av den nedre delen av skjemaet framgår det at anvisningen ble levert til Rore planteskole i Fjære kommune 30. oktober 1942, noe Jens Røinaas har kvittert for som kjøper.  Skjemaet er stiftet sammen med et tilsvarende blått skjema med attestasjon for transporttillatelse knyttet til den samme potetleveransen (jfr. SJF-F. 003802)
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Anvisning på kjøp av matpoteter til forbruker"