• Fra skogplanteskolen på Rore ved Grimstad i Aust-Agder, antakelig en gang i 1930-åra.  Anlegget lå i flatt lende med sandholdig dyrkingsjord.  Dette fotografiet er tatt over noen av de dyrkete arealene.  I forgrunnen ser vi et gammelt åkerareal, hvor det er vanskelig å se noen nye vegetasjon eller noen form for plantesenger.  Litt lengre fra fotografen ser vi imidlertid tolv personer, de fleste av dem satt på huk eller på knærne i arbeidsstillinger.  Det synes også som om et par av dem bruker spader, mens andre har plantekasser ved sin side, noe som tyder på at fotografiet ble tatt i priklesesongen om våren.  Foran mannskapene, i fotografiets mellomgrunn ser vi en pyramideformet bygningskonstruksjon i tre, muligens et brønnhus.  På motsatt side av det dyrkete arealet skimter vi en del bygninger, sannsynligvis våningshus og fjøsløer på flere av de brukene som gav grunn til planteskolen.  Bakenfor skimter vi skog i forholdsvis flatt lende.  Planteskolearealene på Rore var altså sammenkjøpt fra flere bruk.  Det startet med at fylkesskogmester Sætrang kjøpte eiendommen Nordheim (gnr. 7, bnr. 12 i daværende Fjære kommune) til formålet.  Etter at han fikk overtalt styret Aust-Agder fylkesskogselskap til å satse på et planteskoleanlegg på eiendommen i 1924 ble bruket Holbekk (gnr. 7, bnr. 120) kjøpt til.  Seinere, i perioden 1930-37, ble arealene utvidet med elleve eiendommer, hvorav Rore (gnr. 7, bnr. 131) var den største.  Etter dette disponerte Rore planteskole snaut 130 dekar, men slett ikke alt var dyrket mark, noe var også skog.
    Photo: Sætrang, Håkon / Anno Norsk skogmuseum

Fra skogplanteskolen på Rore ved Grimstad i Aust-Agder, antakelig en gang i 1930-åra. Anlegget lå i flatt lende med sandholdig dyrkingsjord. Dette fotografiet er tatt over noen a...