• Interiør fra klengstua i Målselv i Troms.  Sentralt i rommet (til høyre i dette bildet) var det murt et ildsted av teglstein med ei rusten jernplate i fronten.  Plata kan minne om en døråpning, men ilegget foregikk sannsynligvis fra et tilstøtende (her bakenforliggende) rom.  På sidene (øverst til venstre i bildet) skimter vi de sylinderformete, roterende nettingtromlene som ble brukt under klenginga.  Ei rekke av slike tromler fantes på begge sider av ildstedet.  Bildet viser hvordan tromlene var opplagret på stativer av tre.  Når varmen i rommet fikk kongleskjellene til å åpne seg, falt frøet ut og ned på underliggende skråplan (nederst til høyre og venstre i bildeflata).  Derfra skled frøet gjennom spalter i rommets laftete sidevegger og ut i siderom med en mer moderat temperatur.  Bildet viser også hvordan det var lagt blikkplaner som skulle skjerme, slik at det ikke falt frø inn på ildstedet, der den sterke varmen ville ødelagt det.  Den innredningen vi ser på dette fotografiet fikk klengstua i Målselv etter at anlegget, i forbindelse med at det ble investert i motordrift i andre halvdel av 1930-åra, ble ombygd fra klenging i stillestående nettingskuffer til trommelklenging.
    Photo: Fossum, Tore / Anno Norsk skogmuseum

"Klengstua i Moen i Målselv"