• Polering av eggpartiet på ei nesten ferdig merkeøks.  Vi ser hvordan smeden Oddbjørn Knudsen holder arbeidsstykket med de utvendige ”kjakene” på merkedelen mot den hurtigroterende skiva som ble brukt i denne arbeidsprosessen.  Poleringsarbeidet var viktig av to årsaker: Det skulle gi øksa et vakkert ytre, og den skulle fjerne eventuelle riper eller rifter, som i verste fall kunne forårsaket sprekkdannelser i forbindelse med den avsluttende herdeprosessen.   Poleringa foregår på ei skive som er montert på den samme elektriske motoren som ble brukt under slipinga (smerglinga) av øksa.  Motoren står på ei søyle i verkstedrommet i Knudsen-smia.  Skiva som brukes er egentlig ei filtskive, som ble innspurt med lim og deretter rullet i smergel.  Etter tørking fikk den et tynt, finkornet smergellag, som gav glatte, blankpolerte overflater på stålet.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Polering av eggpartiet på ei nesten ferdig merkeøks. Vi ser hvordan smeden Oddbjørn Knudsen holder arbeidsstykket med de utvendige ”kjakene” på merkedelen mot den hurtigroterende ...