• Øksesmeden Oddbjørn Knudsen (f. 1935) fotografert ved slipeskiva i Knudsen-smia i Mjøndalen, der han var i ferd med å ”plane” ei nylaget merkeøks.  Det var nemlig viktig at øksenakken og eggen på merkedelen var parallelle, slik at hoggene mot tømmerstokkenes yteved kom plant.  Smergelskiva som ble brukt her hadde sin egen elektromotor, som sto på ei søyle på verkstedgolvet i smia.  Kontakten mellom stålet og slipeskiva forårsaket et lite gnistregn.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Øksesmeden Oddbjørn Knudsen (f. 1935) fotografert ved slipeskiva i Knudsen-smia i Mjøndalen, der han var i ferd med å ”plane” ei nylaget merkeøks. Det var nemlig viktig at øksenak...