• Trygve Løvseth fra Åsnes i Solør fletter neverkont. Den innledende delen av arbeidet med en slik kont er identisk med det som gjøres når en lager skråflettet kurv. Løvseth bestemmer størrelsen på konten etter hvor mange neverremser som legges inn i bunnen. Neverremsene holdes på plass ved hjelp av treklyper. Når sideflatene på konten er ferdigflettet, begynner flettinga av lokket. Det gjøres ved å legge inn ekstra neverremser på hver side, slik at lokket blir litt bredere enn selve konten. Fletteteknikken her er som for en rettflettet kant. Bildet ble tatt den 07. 07. 2010.
Fotografiet inngår i en serie med nummer SJF-F. 003071-SJF-F. 003328.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Trygve Løvseth fra Åsnes i Solør fletter neverkont. Den innledende delen av arbeidet med en slik kont er identisk med det som gjøres når en lager skråflettet kurv. Løvseth bestemme...