• Vinterbilde med uvanlig diger furustokk som er plassert på framsleden fra en tømmerrustning (på Østlandet ville den vært kalt "bukken") med sikte på framkjøring.  På sleden var det en bank som romsdølene kalte "dragås", og som var utstyrt med en jernkam med 2-3 centimeter lange tagger.  Stokken ble festet til denne dragåsen ved hjelp av "rossmålreip", et solid tau som var lagd av lær fra kvalross.  Tauet var innsatt med ei blanding av kokt dyrefett og litt tjære for å oppnå nødvendig smidighet. Umiddelbart bak stokken på dette fotografiet ligger det en del bar etter hogsten.  Bakenfor barhaugen igjen ser vi en snødekt bakkekam med bjørkekratt, og bakenfor dette igjen aner vi en tett barskog.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Vinterbilde med uvanlig diger furustokk som er plassert på framsleden fra en tømmerrustning (på Østlandet ville den vært kalt "bukken") med sikte på framkjøring. På sleden var det...