• Forstmannen Ingvar Fystro (i mørk dressjakke) fotografert under avskjedslunsj med tyske kolleger, antakelig høsten 1964.  Fystro tok eksamen ved Landbrukshøgskolen på Ås i 1958 med ei avhandling som var basert på klengingsforsøk med furukongler.  Arbeidet ble utført i samarbeid med frøverksbestyrer Charles D. Kohmann, som ønsket den unge studenten som etterfølger.  Etter eksamen arbeidet Fystro som stipendiat ved Landbrukshøgskolen og som saksbehandler for skogkultursaker i Landbruksdepartementet.  Fra 1962 ble Fystro ansatt i en midlertidig stipendiatstilling ved Skogfrøverket.  Fra denne stillingen søkte han først stipendopphold ved Alice Holt Lodge i Sør-England for å studere frøproduksjonen der.  Deretter søkte han den tyske Alexander von Humbolt-Stiftung om stipend.  Dette stipendet åpnet muligheter for ett års opphold som forskningsstipendiat ved Institut für Pflanzenzüchtung i München, der Europas mest kjente skogfrøspesialist, Ernst Rohmeder, arbeidet.  Etter stipendiatoppholdet i Tyskland vendte Fystro tilbake til Norge for å overta Kohmanns bestyrerstilling ved Skogfrøverket fra årsskiftet 1964-65.
    Photo: Fystro, Ingvar / Anno Norsk skogmuseum

Forstmannen Ingvar Fystro (i mørk dressjakke) fotografert under avskjedslunsj med tyske kolleger, antakelig høsten 1964. Fystro tok eksamen ved Landbrukshøgskolen på Ås i 1958 med...