• Oversiktsbilde fra tettstedet Rognan i Saltdal i Nordland.  Fotografiet er tatt fra et høytliggende utsiktspunkt i den bratte lia opp mot Fiskvågflåget ned mot det lille tettstedet med noen få forretningsgårder av tre ved en liten plass, og med sjøhus og kaier nedenfor.  Ved kaiene og også på slipp under åpen himmel på strendene, ligger også en del trebåter.  Tettbebyggelsen ligger langs stranda.  På elvesletta bakenfor ligger en del gardsbruk på ei flat elveslette.  Midt på sletta later det også til å være et par skogteiger.  På den ytterste av dem skimtes en kvitmalt bygning med tårn, antakelig ei kirke.  I bakgrunnen skogkledde fjellrygger.

Tettstedet Rognan ble herjet av brann i januar 1979, og mye av trehusbebyggelsen som hadde vokst fram siden slutten av 1800-tallet ble da ødelagt.  Mange av husene på dette fotografiet er derfor erstattet av nybygg etter brannen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"2833 31 Rognan. Saltdal"