• Figur som viser to typer gran, en med hengende kvist og en med strittende kvist. Poenget er i denne sammenhengen at ulik kvistsetting egner seg for ulike kvistemetoder, se nedenfor.

Denne figuren er fra en bildeserie Landbruksdepartementets film- og bildekontor produserte i 1955, antakelig med tanke på undervisningsbruk.  Seriene ble laget av sjefsinstruktør Ragnar Broch og fotograf Lasse Thorset.  Med bildene lysbildene fulgte det et teksthefte, der denne figuren er kommentert slik:

"Kvisttypene kan avgjøre kvistemetoden
Kvistingen byr på mange avvekslende arbeidsmåter, men under arbeidsordning skal vi bare i første rekke komme inn på hvor en skal begynne kvistingen.  Vi kan regne to hovedtyper av kvist: hengende kvist og strittende kvist.  Er treet tettkvistet med hengdende kvist, kan det være meget vanskelig å ta seg fram under kvistingen fra roten, og det må være en stor fordel å begynne fra toppen.  Spesielt gjelder dette når det er noenlunde pent lende og ikke for meget løs snø.  Hvis treet ikke er altfor bar-rikt, kan det være best å kviste fra roten selv ved hengende kvist, men øksa må alltid føres slik at veden ikke flakner opp ved gjennomhogg. "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Figur som viser to typer gran, en med hengende kvist og en med strittende kvist. Poenget er i denne sammenhengen at ulik kvistsetting egner seg for ulike kvistemetoder, se nedenfor...