• Sandstrøermaskin ved Sønsterud planteskole i Åsnes, Hedmark.  Slike maskiner ble brukt i forbindelse med nedmolding og dekking av skogfrøet i planteskolen.  Poenget var først og fremst å sikre frøet et gunstig spireklima.  Dekkingsmaterialet skulle ha dårlig kapillær ledningsevne, og det var viktig at det ikke dannet skorpe som kimplantene ville ha vanskelig for å trenge gjennom.  Derfor ble det brukt sand.  Sanda skulle tilføres raskest mulig etter såing, slik at frøet ikke rakk å tørke eller blåse bort.  På dette fotografiet vises sandstrøermaskinen bakfra, etterhengt en Ferguson "Gråtass" der hjulakslingene er forlenget, slik at hjulene ikke skal pakke jorda i de bortimot to meter brede såsengene.  Sandpåstrøermaskinen har også samme sporbredde.  Den består av en stor, blåmalt beholder med spalter i bunnen, slik at sand kan drysse ned i de sju såradene i sengene.  Fotografiet er tatt på et flatt, sandig jorde med takene fra et par gardstun og en skogkledd ås i bakgrunnen.

Fotografiet er fra lysbildeserien «Mekanisert planteskoledrift», som ble produsert av Landbrukets film- og billedkontor, antakelig med tanke på undervisningsbruk.  Dette er serie nummer 45 i produksjonsselskapets rekke av slike opplegg.  Tekstheftet som følger med har følgende tekst knyttet til dette fotografiet:

«Sandstrøermaskin.
Sandstrøingen var før en uforholdsmessig kostbar operasjon.  Denne maskinen har gjort arbeidet til en bagatell.  Fra en stor beholder renner sanden ned og dekker alle syv såradene.»
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Sandstrøermaskin ved Sønsterud planteskole i Åsnes, Hedmark. Slike maskiner ble brukt i forbindelse med nedmolding og dekking av skogfrøet i planteskolen. Poenget var først og fr...