• Tømmer i Skien sluse.  Denne slusa hadde ett kammer, som skulle utlikne en høydeforskjell på fem meter mellom Hjellevannet og det nedenforliggende Bryggevannet. Fotografiet er tatt nedenfra, mot strømretningen og den øvre sluseporten.  Her ser vi hvordan kvitskummende vann fra Hjellevannet slippes inn i det nesten tømte slusekammeret, muligens for å "spyle" tømmeret ut gjennom nedre sluseport. Fotografiet viser også tømmermengden, fem bunter, som fikk plass i hver slusing.  Øverst på bildet ses en av de gamle teglsteinsbygningene som i sin tid rommet noe av den industrielle aktiviteten ved papirfabrikken Union Co.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Tømmer i Skien sluse. Denne slusa hadde ett kammer, som skulle utlikne en høydeforskjell på fem meter mellom Hjellevannet og det nedenforliggende Bryggevannet. Fotografiet er tatt...