• Lensa nedenfor Skien sluse, mellom slusa og tømmermottaket på papirfabrikken Union.  Lensa består av en kjede av flytende tømmerstokker, som skal hindre at fløtingsvirket får flyte forbi fabrikken og videre utover i fjorden. Slusekammeret hadde rom for fem sammenkjedete tømmerbunter av gangen.  Disse sammenkjedete buntene fikk drive fritt nedover mot fabrikken.  Der ble de "dytta" inn i "Bassenget" ved hjelp av små "traktorbåter" og løst opp i enkeltbunter.

Slusene i Skiensvassdraget ble brukt både til fløting av tømmerbunter og til båttrafikk.  Når det kom båter som skulle opp eller ned Skien sluse, måtte den øvre delen av lensa dras til side, slik at båtene kunne passere.  De båtene Skiensvassdragets fellesfløtingsforening brukte her var imidlertid slik konstruert at de kunne passere lensene uten problemer, bare føreren passte på at han passerte midt over en lensestokk.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Lensa nedenfor Skien sluse, mellom slusa og tømmermottaket på papirfabrikken Union. Lensa består av en kjede av flytende tømmerstokker, som skal hindre at fløtingsvirket får flyte...