• Johan Martin Tovsli betjener sluseportene i Skien sluse ved hjelp av brytere på et skråttstilt bord i vakthuset, tett ved slusene.  Foran seg har han store vinduer, som gir god oversikt over vannstandsutviklinga og over tømmerbunter eller eventuelle farkoster som måtte befinne seg i slusekammeret.  Gjennom vinduene skimtes også en av de gamle teglsteinsbygningene som inngikk i papirfabrikken Union Co's industrianlegg.

Johan Martin Tovsli er iført arbeidsbukse og en blå genser med Telemarkskanalens logo på ryggen.  Han var ansatt i kanalselskapet, og betjente slusene i åpningstida, mellom 7. 00 og 15. 00.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Johan Martin Tovsli betjener sluseportene i Skien sluse ved hjelp av brytere på et skråttstilt bord i vakthuset, tett ved slusene. Foran seg har han store vinduer, som gir god ove...