• Detalj fra tømmerslepebåten Trysilknut. Fotografiet er antakelig tatt i toalettrommet i overbygget på dekk. Det viser overgangen mellom tak og vegger, som later til å være kledd med metallplater og malt med kvit farge. Malinga er dels avflasset, antakelig på grunn av lekkasjer.  På veggen er det montert ei hylle hvor det er plassert papirruller, og med et innrammet speil under. Et vindu på ytterveggen er blendet med blomstrete gardiner med blå grunnfarge.

Trysilknut ble bygd av Glommens mek. Verksted i Fredrikstad høsten 1913 og på nyåret i 1914. Deretter ble fartøyet fraktet komponentvis med jernbanen til Rena og hentet derfra til Brevik ved Osensjøen med hester og sleder for sammenklinking. Båten ble ombygd fra damp- til dieseldrift vinteren 1957-58.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Detalj fra tømmerslepebåten Trysilknut. Fotografiet er antakelig tatt i toalettrommet i overbygget på dekk. Det viser overgangen mellom tak og vegger, som later til å være kledd me...