• Interiør fra Knudsen-smia i Mjøndalen.  Fotografiet er tatt mot den nordøstre gavlveggen i smierommet.  Bygningen, som er oppført i teglstein, er pusset innvendig.  Inntil denne veggen er det bygd en arbeidsbenk, der det er utlagt slegger og hammere.  På ei hylle under benken ligger masser av profilerte stålmaler for ulike merkeøkser.  En god del slike maler er også samlet i ei rektangulær hylle over arbeidsbenken.  Under benken skimtes en del jerngjenstander, muligens "skrap" som er lagt her med tanke på metallets gjenbrukspotensial.  Til høyre i bildet ses (øverst) ei hulle med diverse økser (reparasjonsobjekter) på, og under denne henger ståltråder med smedens "forretningsarkiv" (bestillinger og notaer). Under dette igjen står en kasserolle med herdevann på en stabel med plastsekker, som inneholder smikull.  Foran sekkene (nederst i høyre hjørne) ses ambolten.  Til venstre i bildet en arbeidsbenk under vinduet mot Rådhusgata.  På denne benkeplata er en del produkter og redskaper fra smia lagt ut på gråpapirunderlag, antakelig med tanke på kulturhistorisk formidlingsvirksomhet.

Knudsen-smia har huset en familiebedrift som produserte merkeøkser, strafføkser (avkortingsøkser), blinkeøkser, hoggøkser og fløterhaker i Mjøndalen gjennom tre generasjoner i perioden fra 1896 til 1980.  Den gjenlevende smeden, Oddbjørn (f. 1935), begynte i lære hos faren Odmund (f. 1900) i slutten av 1940-åra, og hadde fulltidsjobb i smia fram til 1963-64.  Deretter hjalp han faren, som holdt virksomheten gående til 1980, når han hadde ledig tid.  Oddbjørn har restaurert smia, og som pensjonist driver han formidling av håndverkstradisjoner sammen med assistenten John Lystad (f. 1945).
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra Knudsen-smia i Mjøndalen. Fotografiet er tatt mot den nordøstre gavlveggen i smierommet. Bygningen, som er oppført i teglstein, er pusset innvendig. Inntil denne ve...