• Interiør fra Drammenselvens Papirfabrikker på Geithus i Modum kommune i Buskerud.  Fotografiet viser "Det runde bord" hvor sorteringsarbeidet ble utført fram til 1955.  Dette opptaket er antakelig gjort i 1952.  Det har hittil ikke latt seg gjøre å få identifisert personene på bildet.

Fotografiet er tatt like etter at bedriften tok i bruk et roterende sorterbord etter forbilde fra den finske papirprodusenten A/B Serlachius Mänttä.  Det roterende bordet ses til høyre på bildeflata.  Det runde bordet hadde to plater (to høyder) med en diameter på åtte meter og gjorde en halv omdreining i minuttet.  Rundt bordet var det plassert elleve sorterbord, en hydraulisk løfteplattform og ett risbinderbord med plass for fire bindersker.  Arbeidsbelysningen er montert på en sirkelrund skinnegang i taket, utenfor det roterende bordet, over arbeidsbordene.

Arbeidsprosessen ved binderbordet kan beskrives slik: Usortert papir i om lag 10 centimeter tykke kapp ble hentet fra den hydrauliske løfteplattformen og lagt på den øvre bordplata.  Derfra hentet sortererskene papiret ned på sine bord for å sortere det.  Deretter ble ferdigsorterte "ris" lagt på den underste roterende bordplata.  Risbinderskene tok det idet det passerte deres bord.  De hentet papiret i en bekvem høyde, slo risene i omslag og la dem i baller på en plattform som kunne senkes ettersom ballehøyden vokste.  Utskudd fra sorteringa ble plassert i ei renne under det runde transportbordet.  Slepere under bordplata førte utskuddspapiret i renna til en åpning som ledet det ned til en oppløsningshollender i underetasjen.  Poenget med den nye innredningen på sortersalen var å spare de som arbeidet på sortersalen for mye bæring og flytting av papir.  Dette skulle gi en ergonomisk gevinst for de ansatte og en rasjonaliseringsgevinst for bedriften, i og med at tid som tidligere hadde vært brukt til å bære og flytte papir nå skulle brukes til å sortere og telle.
    Photo: Spangberg, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

"Roterende sorterbord på Drammenselvens Papirfabrikker"

Kopien har målene 16, 8 X 11, 9 centimeter. Den er montert på papplate.