Photographer
History
-
-
Serie (NO) fra Fotograf Normanns arkiv (Hamar), perioden ca 1935-1957 (på slutten av serien er det lagt til både eldre materiale, repro av postkort og nyere foto). (Fotografiarkivet fra 1906-1935 gikk tapt i en brann i 1935.) Det er protokoller og katalogkort registrert på bestiller/avbildet på Domkirkeodden, og digitalisering skjer på henvendelse.
Fotosamlingen etter Fotograf Normann er delt opp i forskjellige negativserier etter type fotografering. Det er skrevet fortløpende protokoller til fotograferingene. Fra 1943 er det også arkivkort som står alfabetisk. Disse er delt opp i to tidsperioder, 1943-1958 og 1958-1983. og man er avhengig av å vite navn på bestiller av fotograferingen for å finne fram i arkivet.
NR- står for Normann repro. se navn på bestiller
NNO- egen serie 1935-1942- firmaer etc.
NO- er fotografering gjort i tidsperioden 1935-1958.
NA- er fotografering gjort fra 1958 og til firmaet gikk konkurs i 1982.
NS- står for Normann serie=portretter halvfigur. Se navn på avbildet.
I NO og NA arkivet er man avhengig av å vite navn på den som har bestilt/betalt for fotograferingen- for eksempel barnefoto -en av foreldrene, brudefoto-foreldre eller brudgom. Dersom man vet når /hvilket år fotograferingen er gjort, har man også mulighet til å finne fram i fotoprotokollene.
-
Fotografering - 1936 — 1940
- Fotograf Normann Fotoatelier (1906 - 1983)
-
Eierskap - Eierskap - 1983
-
Eierskap
-
Classification
-
- Busser (Outline - Befordringsmidler) OU 493.6
- Veitransport (Outline) OU 494
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NO-01045-01
- Part of collection Anno Domkirkeodden
- Owner of collection Stiftelsen Domkirkeodden
- Institution Anno Domkirkeodden
- Date published March 19, 2014
- Date updated April 1, 2023
- DIMU-CODE 011012961078
- UUID 370D2A67-1EA4-41D7-A5AE-35EEC880891C
- Tags
3 comments
Lars Graff, December 24, 2012
Vidre kommentarer: Bussen er en Volvo 1936. karosseriet ble laget av Kristiansand Karosserifabrikk. Den gikk i fast rute mellom Harpefoss og Golå fra ca 1936 til ca 1960. Min far hadde rutevognbevilgning på strekket. Under krigen gikk den på gengass (knott). Den ble vedlikeholdt av far og Jakop Kleiven, Otta.
Dekkslene over bakjulene forsvant fort, og den fikk også støtfanger med plogfeste foran.
Vet ikke hvor bildet ble tatt, men det var kanskje fra jomfruturen fra Kristiansand til Harpefoss.
Lars Graff, December 24, 2012
Teorien om jomfrutur styrkes av at bussen kjøres på prøvenummer, som henger i lærstropper over støtfangeren.
Iflg. Asbjørn Rolseth, forfatteren av karosserihistorieboken "Håndverk på hjul" (Oslo 2001) er Kristiansand Karosserifabrikk et ikke-eksisterende firma. Skal vel helst være T. Knudsen Karosserifabrikk i Kristiansand. (Om dette, se bokens s. 527 flg.)
Ivar E. Stav, January 28, 2021
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».