• Engbret O. Brænd, ordfører i Sollia (Kopiplate fra 1937)
    Photo: Schrøder / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum (Opphavsrett)

Engbret O. Brænd, ordfører i Sollia (Kopiplate fra 1937)

Innskr. på negativkonvolutt:"Engbret O. Brænd Sollia Ordfør" Nov. -1937

2 comments

• Min tip-oldefar Engebret O. Brænd, "Gammel-Embret". Ordfører i Sollia fra 1.januar 1882 til 31.desember 1897, dessuten kommunerevisor. En initiativrik og uvanlig driftig person - som fikk utrettet så mye gjennom et langt liv at det kunne fylle en bok. Han skal ha vært den fødte ledertype, alt 18 år gammel (!) ble han valgt som den første fløterhusbond i Nordre Atna, og utviklet med årene evnen til å lede og gjennomføre selv de største vei- og tømmerdrifter og akkorder. Han brukte gårdene Nordre-Brænd, Uti, Søre-Brænd og en del av Amperhaugen i Sollia, han drev handelsvirksomhet, turisme og fiske i Atnasjøen ved siden av skog- og jordbruk. Sent i livet eide han Veslehammaren Stai og i en periode andre skoggårder i området Stai/Mykleby i Stor-Elvdal. Sammen med And. Kiær og andre deltok han i selskaper som kjøpte opp skog over hele Østlandet, samt i Sverige og Russlands Sibir. Han ønsket som voksen først å emigrere til USA der han så langt større muligheter enn i Sollias skrinne fjellgårder, men faren Ole forsto at planene om emigrasjon var alvor, og overdro raskt gårder og eiendommer til sønnen Engebret for å holde ham og famlien i hjembygda.
  • Hvordan kan dette bildet være tatt i 1937, når det viser en ung mann som var ordfører fra 1882-1897?