• Øvre del av Luråsrenna i Tinn.  I forgrunnen ser vi hvordan renna er bygd av småtømmer på bærebukker gjennom et ulendt og steinete landskap.  Vi skimter også dammen, som later til å være regulert ved hjelp av ei steinfylt tømmerkiste.  På bakken bakerst til venstre i bildet ligger damkoia.  I bakgrunnen anner vi for øvrig toppene på gran- og furuskogen.

Luråsrenna var 1 675 meter lang.  Den ble bygd mens Cappelen-familien eide mye av skogen i Tinn, og ble i 1894 overtatt av staten.  Det offentlige skogvesenet brukte betydelige beløp på reparasjoner - både smed- og tømmermannsarbeid - høsten 1908.  Påfølgende år ble det drevet fram 500 tylfter statlig og 40 tylfter privat tømmer gjennom renna.

Den nevnte koia til venstre i bildet skal seinere være flyttet opp til Killingskaret, i retning Veggli.  Der står den på nedsida av vegen, 3-400 meter før Killingskaret.
    Photo: Bugge, Otto / Anno Norsk skogmuseum

"Luraasrenden ved dammen og damstuen. Tinn. Telemarken."