• 30 år gammelt furubestand i Vårviklia i Høylandkomplekset på Jæren.  Trærne er plantet i rekker.  Opprinnelig har det vært buskfuru og vanlig furu på annenhver rekke, men da dette fotografiet ble tatt var buskfururadene vekktynnet.  Høylandkomplekset ble innkjøpt av staten, stykke for stykke, fra 1873 og framover.  Målet var å få etablert et skogreisingsprosjekt i en skogfattig region. Forstmester Hans Andreas Tanberg Gløersen (1836-1904) var pådriver for dette prosjektet.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Høilandkomplekset statsskoganlæg. ca. 30 aar gammel norsk furuplantning i Varviklien. Buskfuruen er borthugget."