• Fra 23-24 år gammel plantning av furu og buskfuru i Vagleheia i den vestlige delen av Høylandkomplekset statsskog.  Trærne ble plantet i radvis blanding.  Fotografiet er tatt etter at buskfururadene ble fjernet under tynning i 1912-13.  Oppkappet ved fra denne skogen ligger stablet mellom gjenstående furuer.  En mann står bak en vedstabel til høyre i bildet.  Høylandkomplekset ble innkjøpt av staten, stykke for stykke, med tanke på skogreising fra 1873 og framover.  Forstmannen Hans Andreas Tanberg Gløersen var pådriver for dette prosjektet.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Høylandkomplekset statsskoganlegg. Vagleheien. Plantning fra 1889 av furu og buskfuru i radvis blandfing. Buskfuruen uttatt ved tyndingshugst 1912-13."