Stor, åpen personbil med prestisjetunge herrer - styret i Grong Gruber - på veg fra befaring ved selskapets anlegg i Gjersvika i det som seinere har vært Røyrvik kommune i Nord-Trøndelag. Navnene på personene er angitt etter nummer (fra venstre) i rubrikken "Signatur/påskrift".
Bilen er en 1919-modell Cadillac, som tilhørte Fylkesbilene i Nord-Trøndelag. Kjøretøyet eksisterer fortsatt (2012). Cadilacen er restaurert og tilhører nå Nord-Trøndelag fylkeskommune.
I 1912 ble det etablert et privat selskap som skulle utnytte svovelkisforekomstene ved Joma og Gjersvik i Grong i Nord-Trøndelag. Selskapet forberedte drift, men virksomheten kollapset etter at 1. verdenskrig brøt ut. Da krigen gikk mot slutten forsøkte de norske aksjeeierne å få virksomheten i gang igjen, med den norske staten som medaktør i stedet for den franske aksjonærgruppa som hadde investert i virksomheten i 1912. Dette fotografiet er tatt forholdsvis kort tid etter at staten hadde gått inn i virksomheten. Noe av bakgrunnen for statens engasjement framgår av et utdrag fra en stortingsproposisjon som er gjengitt under fanen «Opplysninger». Det var drift – med varierende intensitet – på de nevnte forekomstene fram til 1998, etter hvert med finansiering fra store industrielle aktører som Elkem, Årdal og Sunndal verk og Sulitjelma gruber A/S, seinere det finske Outokumpu og til slutt norske Norsulfid som eiere.
Photo:
Ielstrup, Henrik Jacob
/
Anno Norsk skogmuseum