• Granplanting i Beiarn statsskog, utført etter initiativ fra forstassistent Einar Emil Nilsen (1865-1936).  Den unge granskogen sto rank og fin i forgrunnen da dette fotografiet ble tatt i 1919.  Her sto det også en mann med kvit skjorte og mørk vest, muligens nevnte Einar Emil Nilsen.  Han var født i Drammen og utdannet ved Det statliga Skogsinstitutet (senere «Skogshögskolan») i Stockholm (1887).  Sine første stillinger i faget hadde Nilsen i Nord-Trøndelag.  I 1890 fikk han et statlig embete som forstassistent i Beiarn og Nordre Salten, en stilling han hadde i fem-seks år.  Det er grunn til å anta at det var i denne perioden den avbildetet granskogen ble plantet.  I 1896 fikk Einar Emil Nilsen en stilling som statens skogforvalter på Helgeland, og i 1908 avanserte han til skoginspektør for «det Nordlandske».
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Beiarn statsskog. Granplantning utført av dav. forstass. Nilsen (se annet bilde)"