• Skogvesenets eiendom Storjord, øverst i Saltdalen i Nordland fylke.  Til høyre i bildet ser vi det bordkledde våningshuset, der mange av statens skogfunksjonærer i dette området har hatt bosted og kontor (se fanen "Opplysninger"), til venstre ser vi driftsbygningen, men husdyrrom og plass for fôr til slike dyr.  Mellom disse to mest framtrendende bygningene skimter vi også noen mindre uthus.  Ett av disse var et bryggerhus, som fra 1880-åra og framover ble brukt som  klenstue.  På sletta i forgrunnen, mellom Saltdalselva og gjerdet mot hagen ved skogfunksjonærboligen, lå en del barket furutømmer klart for utislag nær fløtingssesongen tok til.
    Photo: Glærum, Anders Sivertsen / Anno Norsk skogmuseum

Skogvesenets eiendom Storjord, øverst i Saltdalen i Nordland fylke. Til høyre i bildet ser vi det bordkledde våningshuset, der mange av statens skogfunksjonærer i dette området ha...