• Vinteropptak fra litt glissen barskog i Hattfjelldal statsskoger.  Sentralt i bildet skimter vi en skiløper foran et furutre med delvis ribbete greiner og svært beskjeden barmasse. På kartotekkortet fra den statlige skogetaten er dette treet karakterisert som «Furu ribbet av storfugl».  Fotografen, Ivar Ruden (1880-1963), var skogforvalter i Helgeland distrikt i perioden 1908-1912, men synes å ha vært knyttet til denne regionen allerede året før han fikk denne stillingen.  I 1907 skrev i hvert fall Ruden en liten rapport i «Tidsskrift for Skogbrug» om «Storfuglen og Furuskogen nordpaa».  Her konstaterte han at det hadde vært et rikt år for fugleviltet, noe som gav grunnlag for bekymringer knyttet til konsekvensene for furuskogen.  Ruden «frikjente» rypa og orrfuglen når det dreide seg om skader på furuskogen - det var tiur og røy som fikk skylda.  Han mente å ha observert at disse fuglene særlig angrep «de øverste og mest udsatte Trær - disse Furutrær, der skal holde Skoggrænsen oppe, og hvis Krone Skogmanden altid spændt iagttager, naar han passerer dem, om de kan tænkes at bære frø og saaledes være Modertræ for flere Furuer.»  Skuffelsen var derfor stor når den samme skogmannen fant ei glissen krone og mengder av avbitte småkvister under furutrærne.  Skogforvalteren innrømte at dette var et marginalt problem i de store og frodige skogene i Sør-Norge, men at tiurens og røyas beiting på furukvist var et betydelig problem nordpå, der skogen var glissen, frøsettinga dårlig og gjenveksten langsom.  Her påpekte han at musegnag var et problem for småskogen, mens tiur og røy angrep de større trærne.  Ruden erkjente at storfuglen var «vort prægtigste Fuglevildt», men stilte spørsmål om hvorvidt verdien av dette viltet kunne oppveie de skadene tiur og røy gjorde på dan oppvoksende furuskogen.  For skogforvalteren var det et overordnet mål å utvikle tettere og bedre skogbestander og heve tregrensa.  I dette arbeidet anså han tiur og røy for å være skadegjørere, og han hadde nok gjerne sett at storfuglbestandene ble desimerte.
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

Vinteropptak fra litt glissen barskog i Hattfjelldal statsskoger. Sentralt i bildet skimter vi en skiløper foran et furutre med delvis ribbete greiner og svært beskjeden barmasse....