• Skogvokter Hans A. Pedersen (kalte seg også Hans Pedersen Hestvik) ved 11-årig granplantning på Hestvik i Sørfold i Nordland.  Skogvokteren poserer i et lite, ungt granbestand på en bakkekam, der det også vokste spredte bjørketrær.  Grantrærne virket, den alderen og den nordlige beliggenheten tatt i betraktning, frodige.

Hans Pedersen var gardbruker på eiendommen Østre Hestvik i Sørfold.  I 1904 ble skogvokteren for Kobbvatnet statskog i denne bygda oppsagt, da han etter skogforvalterens utsagn «viste sig ved nærmere kjendtskab at være mindre skikket for stillingen».  Hans Pedersen ble ansatt som etterfølger.  I tillegg til tilsynsansvar for Kobbvatnet statskog fikk han også ansvaret for Gravatnet statskog, som ikke tidligere hadde hatt noen skogvokter.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Folden. 11-års granplantning ved Hestvik, utført av skogvokter H. Pedersen.»