• Gammel furustamme med avbarket sone som har stått slik lenge, med den konsekvens at treet har bygd opp reaksjonsved med bark omkring denne sonen, som dermed framstår som et grått speil i stammen.  Det barkfrie partiet befinner seg i lett tilgjengelig høyde over bakken.

Dette kan være et spor etter samisk barktaking.   På forsommeren skal det nemlig ha vært vanlig at samer samlet bark fra furu med sikte på å bruke det som kosttilskudd.  Avbarkinga ble utført med kniver, som i noen tilfeller skal ha vært utført i horn (materiale fra reinsdyrgevir).  Den ytre, grove skorpebarken skrapte samene vekk, det var det kvite bastlaget mellom barken og veden samene var ute etter.  Dette kunne spises ferskt, men også tørkes og blandes, både i fiske- og kjøttretter, samt i blodsupper og buljongaktig kraft.  I etnisk norske sammenhenger assosieres ofte barkeprodukter i mat med nødsituasjoner der det gjaldt å lindre sult, blant samene var dette en ettertraktet ressurs som inngikk i hverdagslig kosthold.
    Photo: Sakshaug, Anders / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Målselv statsskoger. «Bjørnfuru» i Dividalen.»