• Skadet ungfuru på Rabbåsheia i Sør-Reisa i Troms.  Fotografiet er tatt i et fjellstrøk med lyngmark og spredte furutrær.  Disse furutrærne virker delvis ribbet for kvist og bar.  Dette skyldtes beitende tamreins «feiing» av sine gevirer.  Reinsdyrgevirene har lenge et hudlag, som dyra kvitter seg med på ettersommeren.  Dette skjer ved at de skubber gevirene mot småtrær.  En til to meter høye furubusker ser ut til å være spesielt godt egnet til dette formålet.

Tidlig på 1900-tallet bekymret dette skogfunksjonærene, og spesielt negativ oppmerksomhet fikk fenomenet i Troms, hvor den sommerbeitende reinen nesten utelukkende tilhørte svenske samer, som nyttet beitene på norsk side sommerstid.  Dette fotografiet ble tatt av skogplanter Hilbert Helgesen, som sommeren 1909 hjalp skogforvalter Ivar Ruden å dokumentere skadene reinsdriften gjorde på skogen.  De hadde naturligvis ønsket at furua ikke ble utsatt for slike skader, for skogen i Troms besto hovedsakelig av mer eller mindre krokvokst bjørk.  Konstruksjonsvirke av bartrær måtte i stor utstrekning kjøpes sørfra, og med de store transportavstandene dette innebar, ble dette kostbart for befolkningen i Troms.
    Photo: Helgesen, Hilbert / Anno Norsk skogmuseum

«Den svenske Rentrafiks Skade paa Skogen. Renskade paa Ungfuru, Rabaasheien, Sør-Reisa.»