• Chateauet..Bordlampe på flygelet. Lampa er en kinesisk porselensurne.som står på en liten tresokkel. Skjermen er som seg hør og bør av silke, et lys grønt stoff med legg og rysjer. Kinesisk porselen fra de gamle keiserdynastiene har i flere 100 år vært samleobjekter, og har gitt status i borgerlige, vestlige miljøer..Dette er nok ingen verdifull, gammel urne, men en nylaget innredningsartikkel fra tida Chateauet var ferdig og skulle innredes. Sannsynligvis produsert i Kina. Den var garantert en kostbar investering, og ga interiøret et preg av tung eleganse og klasse..Kineserier var på moten på denne tida. Etter dagens trender er lampa neppe særlig vakker, men desto mer tidstypisk. .(Se Romsdalsmuseets årbok 2012)
    Photo: Johnny Bratseth / Romsdalsmuseet

Chateauet..Bordlampe på flygelet. Lampa er en kinesisk porselensurne.som står på en liten tresokkel. Skjermen er som seg hør og bør av silke, et lys grønt stoff med legg og rysjer....

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits