• Tunellarbeid på Auraanlegget 10 juni 1914..Bildet trolig tatt med "magnesiumbombe" som blits..Dette bildet inngår i en serie som AS Aura fikk fotografert på oppdrag sommeren 1914. originalene/glassplatene ligger muligens hos Statkraft.
    Photo: Hans Johnsrud / Romsdalsmuseet

Tunellarbeid på Auraanlegget 10 juni 1914..Bildet trolig tatt med "magnesiumbombe" som blits..Dette bildet inngår i en serie som AS Aura fikk fotografert på oppdrag sommeren 1914. ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

2 comments

• Hei. Mange klæbygger dro etter at kraftverkene i Nidelva var bygd ferdig til Auraanlegget for å arbeide. det var klæbygger som arbeidet i tunnelen. En var med på en arbeidsulykke der et år da liv gikk tapt. Odd Foss eide het han. Det kan derfor være nyttig å sende kopi av foto til Klæbu historielag for identifisering. Det var mange flere også sjåfører som fraktet utstyr inn til Aursjødammen og Torbudalen, og anleggsarbeidere. Benytt gjerne mailadr. under.
  • Min bestefar Hans Johnsrud var fotograf ved auraanlegget i 1914. Jeg tror han har tatt dette bildet. Norsk fjellsprengningsmuseum har det samme bildet, der han står som fotograf.