• Kristiania Velocipedklub ble stiftet 9. januar 1882 etter initiativ av "d`herrer verkseierne Hans og Christoffer Berg, samt B. L. Gyldenskog".."Velocipedklubbens opgave var at gjøre velocipedens anvendelse saavidt mulig almindelig og ikke udelukkende i sportens tjeneste; den skulde også være et praktisk og nyttig befordringsmiddel.".Klubbens første formann Lars Berild Gyldenskog (1851-1920) var født og døde i Isfjorden. Han tok klubbens oppgave på alvor og syklet på velociped fra Kristiania til Dalsbygda på besøk en gang i 1880-årene.
    Photo: Romsdalsmuseet

Kristiania Velocipedklub ble stiftet 9. januar 1882 etter initiativ av "d`herrer verkseierne Hans og Christoffer Berg, samt B. L. Gyldenskog".."Velocipedklubbens opgave var at gjør...