• Kirkeklokke fra Hen kirke i Romsdalsmuseets kapell..Viser tidligere skade som ble påført under ringing i Molde 1945..Kirkeklokke fra Hen stavkirke, Isfjorden. Rauma kommune.Stavkirka på Hen ble revet etter at den nåværende steinkirka stod ferdig 31. oktober 1835. (Årstallet 1831 for steinkirka, er det året kirka ble påbegyndt.).Kirkeklokka ble kjøpt av Romsdalsmuseet i 1936 for kr 40,-. Om den har vært i bruk i steinkirka, vites ikke.. .Da freden skulle ringes inn i Molde 8. mai 1945 ble middelalderklokka fra Hen hengt opp i et primitivt klokketårn på kirketomta i Molde. Under ringinga sprakk klokka (eller kanskje det var under rininga 17. mai samme år at den sprakk). Klokkestøper Olsen-Nauen i Tønsberg sveiste klokka, og den tjenestegjorde i Romsdalsmuseets kapell fra innvielsen 22. mai 1952 til den sprakk på nytt i 1980. Etter det har den hengt på stas inne i nordvestre hjørne i kapellet..Alder: 13-1400-tallet.
    Photo: Bjørn Austigard / Romsdalsmuseet

Kirkeklokke fra Hen kirke i Romsdalsmuseets kapell..Viser tidligere skade som ble påført under ringing i Molde 1945..Kirkeklokke fra Hen stavkirke, Isfjorden. Rauma kommune.Stavkir...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits