• Haagensenhuset..H.Sæters kolonial. (Ute på Røysand) Matr nr 301: Molde. 1935...Harald Sæter, stesønn av havnebetjent Harald Haagensen og eier av bygningen. Harald Sæter drev butikk der til 1942-1943. Da skjedde det en episode i butikken hvor Harald Sæters kone Anna Kristine holdt på å bli drept av en tysk soldat. Bak et forheng hadde butikken gjemt tobakk, men forhenget var ikke trukket for skikkelig da den tyske soldaten med gevær kom inn. Dette visste ikke Anna Kristine og nektet blankt på at butikken hadde tobakk. Den tyske soldaten så den gjemte tobakken og holdt bajonetten mot Anna Kristine og forlangte tobakk, hvis ikke ble hun drept...Kort tid etter denne episoden la Harald og Anna Kristine ned butikken og flyttet til Bolsøya, og senere til Kristiansand...Damen vinduet oppe til høyre, er mest sannsynlig Asta eller Ebba Haagensen.
    Photo: Birkeland, Molde. / Romsdalsmuseet

Haagensenhuset..H.Sæters kolonial. (Ute på Røysand) Matr nr 301: Molde. 1935...Harald Sæter, stesønn av havnebetjent Harald Haagensen og eier av bygningen. Harald Sæter drev butikk...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits