• Dette er et kullbilde fra jordmorskolen i Bergen. Mathea Petersdatter Sira var f.04.08.1869 og tok eksamen ved Bergen jordmorskole 31.10.1891. Bildet må være tatt den høsten eller om våren samme året. Jordmorskolen varte et år, men hvert kull overlappet hverandre med et halvt år slik at det alltid var like mange erfarne elever som det var nye. Hver ny fikk ei "mor" som igjen ble "mor" til en ny elev et halvt år etterpå. Det er altså to kull som er fotografert. De som tok eksamen sammen med Mathea Sira var: Gjertrud Berdal fra Leikanger, Laura Methlie fra Bergen, Marta Lysne fra Lærdal, Dorthea Vold fra Beiarn, Laurense Larsdatter Sveen og Hansine Strand fra Nesna. Det andre kullet som er fotografert sammen med dem må enten være dem som sluttet i mai 1891 eller dem som begynte om høsten samme året..Mathea var jordmor i Eresfjord rundt 1900 tallet.....ADRESSE: Nesset       Eresfjord      Eresfjord..
    Photo: Romsdalsmuseet

Dette er et kullbilde fra jordmorskolen i Bergen. Mathea Petersdatter Sira var f.04.08.1869 og tok eksamen ved Bergen jordmorskole 31.10.1891. Bildet må være tatt den høsten eller ...

2 comments

• Dette er et kullbilde fra jordmorskolen i Bergen. Mathea Petersdatter Sira var født 04.08.1869 og tok eksamen ved Bergen jordmorskole 31.10.1891. Bildet må være tatt den høsten eller om våren samme året. Jordmorskolen varte et år, men hvert kull overlappet hverandre med et halvt år slik at det alltid var like mange erfarne elever som det var nye. Hver ny fikk ei "mor" som igjen ble "mor" til en ny elev et halvt år etterpå. Det er altså to kull som er fotografert. De som tok eksamen sammen med Mathea Sira var: Gjertrud Berdal fra Leikanger, Laura Methlie fra Bergen, Marta Lysne fra Lærdal, Dorthea Vold fra Beiarn, Laurense Larsdatter Sveen og Hansine Strand fra Nesna. Det andre kullet som er fotografert sammen med dem må enten være dem som sluttet i mai 1891 eller dem som begynte om høsten samme året. Aud Farstad
  • Arfinn Magnus Thesen opplyser: Jordmor Dorthea Amalie Vold, f. 1869, Beiarn, gift Knaplund, står i bakerste rekke nr. 2 fra venstre. Var i flere år jordmor i Saltstraumen. Døde i barsel i 1912.