• Molde by sett fra øst., Tatt ca 1890 fra kirketårnet og vestover..Brev som ligger ved bilde: Til Einar Halle. "Sender deg et bildet fra gamle Molde som kanskje har interesse. Det er tatt ca 1890 fra kirketårnet og vestover. Til venstre ser vi utover Gørvellmarka som bærer sitt navn med rette, uten hus, men med Gørvellalleen som har relativt nyplantede trær. Likedan ser vi den ubebygde Sandveien som en lys stripe midt på bildet. Parkveien ser vi litt av i forgrunnen, men ellers er den sjult av trær hele veien utover. Av husene er i allefall den lille lyse, brakke-lignende bygningen til høyre for midten fotograf Birkeland daverende atelier. Privatboligen hans ligger på andre siden av parkveien (helt an i høyre billedkant) like ved "det engelske hotellet" som senere ble Lødings Møbelforretning. Ellers ser vi noen få gravkors på nedre kirkegård, Humlehaven bortenfor der igjen og aller øverst til høyre Rekneshaugen. Det kan sikkert sies mer også om disse landlige omgivelser, men det må det vel mer kyndige "granskere" til enne undertegnende. Hilsen Foto Birkeland.
    Photo: Birkeland / Romsdalsmuseet

Molde by sett fra øst., Tatt ca 1890 fra kirketårnet og vestover..Brev som ligger ved bilde: Til Einar Halle. "Sender deg et bildet fra gamle Molde som kanskje har interesse. Det e...