• Vøringsfossen fra Fosslihotell..Vøringsfossen er del av elven Bjoreio. .Den har et loddrett fall på 145 meter og et totalt fall på 182 meter. Vannmengen i elven er regulert i forbindelse med kraftutbygging, men det er krav til minstevannføring på 12 m³ vann i sekundet i sommersesongen. Fossen ligger tett ved riksvei 7 lengst inne i Måbødalen i Hardanger og var Norges mest besøkte naturattraksjon i 2006.
    Photo: Erling Birkeland f.26.12.1898 d.16.11.1972 / Romsdalsmuseet

Vøringsfossen fra Fosslihotell..Vøringsfossen er del av elven Bjoreio. .Den har et loddrett fall på 145 meter og et totalt fall på 182 meter. Vannmengen i elven er regulert i forbi...