• Buarbreen med stor hegg til høyre..Buerbreene, det vil si Øvre Buerbreen og Nedre Buerbreen, er to brearmer av Folgefonna. Disse ligger i Odda kommune i Hordaland. Buerbreene strekker seg østover fra Folgefonna og ned mot Buerdalen. Buerelvi fører smeltevannet fra Buarbreene gjennom Buerdalen til Sandvinvatnet. Buerbreen hadde framstøt rundt 1930, men trakk seg deretter tilbake. Breen hadde et framstøt på 1990-tallet, men har trukket seg tilbake igjen siden 1997. Årlig frontposisjonendring måles av NVE.
    Photo: Erling Birkeland f.26.12.1898 d.16.11.1972 / Romsdalsmuseet

Buarbreen med stor hegg til høyre..Buerbreene, det vil si Øvre Buerbreen og Nedre Buerbreen, er to brearmer av Folgefonna. Disse ligger i Odda kommune i Hordaland. Buerbreene strek...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits