• Fra Mathiesen Eidsvold Værks barnehage "Lerkelund" på Bøn.
    Photo: Museene i Akershus (Opphavsrett)

Fra Mathiesen Eidsvold Værks barnehage "Lerkelund" på Bøn.

6 comments

• Dette er fra Mathiesen Eidsvold Værks barnehage "Lerkelund" på Bøn, ikke langt fra Eidsvoll Verk. En utrolig spennende barnehage i et stort, gult og gammelt hus. Barnehagen ble drevet gratis for barn av bedriftens ansatte, drevet på initiativ av fru Johanne Mathiesen
  • Jeg gikk også der. Har noen skumle minner om massepirquetprøver
  • Jeg gikk også der, tror vi var det første kullet.(1940-419
  • Så artig! Høyskolen i Bergen har arrangert et seminar i forbindelse med et forskningsprosjekt som innbefattet barnehagepionerene, der iblant min mor barnehagelærerinne Ann(a) Ida Blom Solberg (gift Hermansen). Det ligger en lenke på nettet angående dette, som ble vist på seminaret. Min mor var ca. 95 år gammel da intervjuet med henne ble gjennomført. Enkelte detaljer har nok falt bort i årenes løp. Takk for utfyllende kommentarer.
  • Damen midt på bildet er temmelig sikkert "tante Åse, Åse Rise (Riise?).Hun var bestyrer av Barnehagen.
  • "Bergerungene" (fra Berger Bruk) ble hentet i drosje 3? ganger i uken til barnehagen !