Trondheim Fk.s Bergfalke II/55 og Piper Cub og Luftforsvarets Saab Safir på Røros flyplass. Flyklubbene i Trondheim flyttet kursene sine fra Øysand til Røros flyplass i 1962. Bak i...

4 comments

• Luftfartsulykke på Røros flyplass torsdag 14.juni 1962 - Seilflyskolen 1962 avlyst.

Trondheim flyklubb arrangerte i årene 1957-1961 seilflyskole på Øysand flyplass sør for Trondheim, men luftforsvaret avviklet leieforholdet og flyplassen ble til åker igjen.

Sommeren 1962 skulle seilflyskolen være på Røros, men kurset ble avlyst da 2 flyger omkom under forberedelsene til kurset. Dette var: Bjørnar Danielsen, 23 år, fra Lillesand og Per Arne Danielsen, 20 år, fra Trondheim.

Om Bjørnar Danielsen f.12.02.1939 fra Lillesand. Han var formann i NTHF og sivilingeniør-student ved maskinavdelingen, 2.maskin året 1961/62.

Om Per Arne Danielsen f. 09.09.1941. Han var seilflyger i Trondheim flyklubb, eksamen artium ved Trondheim katedralskole, ferdig med militærtjenesten ved flyskolen, nå praktikant ved Ila Jernstøperi og tok sikte på sivilingeniør-studiet ved NTH.

Litt om hendelsesforløpet ifølge Adresseavisen.

Slepeflyet med Bjørnar Danielsen som flyver og seilflyet med Per Arne Danielsen som flyver var kommet flygende sørfra til Røros flyplass. Etter at seilflyet var parkert og fortøyd tok de av i slepeflyet for å dra videre til Trondheim. Etter avgang ifølge et vitne gjorde flyet i lav høyde en krapp sving til venstre og derpå en krapp sving til høgre før det falt sidelengs i bakken på flyplassen, og begge omkom. Tilskuere som var møtt fram ble sjokkerte. Slepeflyet var nytt og tilhørte Trondheim flyklubb, det var en «Champion 7EC Traveler» registrert som LN-BWF.

Adresseavisen er digitalisert og kan leses på Nasjonalbiblioteket (nb.no).

Adresseavisen fredag 15.juni 1962 side 1 og side 10.

Adresseavisen lørdag 16. juni 1962 side og side 17.

• Her er to lenker til flyet «Champion 7EC Traveler» LN-BWF:
    Lenke: https://aviation-safety.net/wikibase/16468
    Lenke: https://aviation-safety.net/wikibase/type/CH7A

• Det er skrevet 2 bøker om Trondheim flyklubb:

Hafstad, Thor Jomar. (1997). Trondheim flyklubb 50 år. Trondheim:
    Lenke til boka i Nasjonalbiblioteket er: Trondheim flyklubbs historie gjennom 50 år (nb.no)

Strand, Henry. (1947). Trondheim flyklubb 1947-1957. Trondheim: Sentrum
    Lenke til boka i Nasjonalbiblioteket er: Trondheim flyklubb : 1947-1957 (nb.no)

• Tre piloter tilknyttet flymiljøet på Lade flyplass omkom i 1962.

I Luftfartsulykke på Røros flyplass torsdag 14.juni 1962 omkom Bjørnar Danielsen, 23 år, fra Lillesand og Per Arne Danielsen, 20 år, fra Trondheim.

I Luftfartsulykke over Strindfjorden 15.desember 1962 omkom NTH-studenten Ole Anatol Heintz da LN-GGG, L-Spatz-55, fikk vingebrudd i stor høyde og styrtet i Strindfjorden midtveis mellom Trondheim og Frosta/Tautra. Mer om ulykken, søk bildet LN-GGG.

Adresseavisen er digitalisert og kan leses på Nasjonalbiblioteket (nb.no):
    Adresseavisen mandag 17.12.1962 side 1 og side 12.
    Adresseavisen tirsdag 18.12.1962 side 1 og side 12