Share to
Gjennom seks ulike tema innenfor oljehistorien, får elevene en innføring i historisk metode. Opplegget egner seg derfor godt for klasser som trenger hjelp til å forstå historiehåndverket.
Maximum attendees
30
Duration
2 timer
Time period
Hele året
Cost
Free
Competency goals
- vg2: Historie (HIS01-03)
- vg3: Historie (HIS01-03)
- Hvorfor var det amerikanere som startet med letevirksomhet etter olje på norsk sokkel?
- Hvorfor ble oljefondet opprettet og hvordan så man for seg at det skulle brukes i framtiden?
- Hvordan bygger man en condeep, og hvorfor var man avhengig av dykkere i den tidlige oljehistorien?
Dette er noen av spørsmålene elevene skal finne svar på mens de beveger seg i oljens fotspor.
Vi starter med å se kortfilmen Oljeunge før elevene får en innføring i kilder og kildekritikk – hvordan går man fram for å skrive historie?
Elevene arbeider så gruppevis med seks ulike temaer. De får utdelt ulike kilder, tekst, gjenstander og rekvisita, samt at de kan benytte seg av sin del av museets utstilling.
Etter å ha arbeidet med temaet i ca. 45 minutt, samles vi og elevene presenterer hver sine temaer som en omvisning.
Undervisningsopplegget kan knyttes opp til de nevnte kompetansemålene, men er også nyttig for elever som skal i gang med å lære seg historisk metode. Opplegget kan derfor knyttes til kjerneelementer i faget.