I oljens fotspor

Condeep-historien er et av temane som elevene kan fordype seg i. Besøket avsluttes med at hver gruppe presenterer sitt tema for resten av klassen.
Condeep-historien er et av temane som elevene kan fordype seg i. Besøket avsluttes med at hver gruppe presenterer sitt tema for resten av klassen. Photographer: Rune Egenes/Norsk Oljemuseum (All rights reserved (Copyright))

Gjennom seks ulike tema innenfor oljehistorien, får elevene en innføring i historisk metode. Opplegget egner seg derfor godt for klasser som trenger hjelp til å forstå historiehåndverket.

Maximum attendees

30

Place

Stavanger, Norge se kart

Duration

2 timer

Time period

Hele året

Cost

Free

Competency goals

Inneholder læringsmål for:
  • vg2: Historie (HIS01-03)
  • vg3: Historie (HIS01-03)

Historie (HIS01-03)

VG3

  • utforske en historisk person og diskutere hans eller hennes tenkning, handlingsrom og valg i lys av samtiden han eller hun levde i
  • presentere viktige demografiske endringer og vurdere årsakene til disse endringene og virkninger av dem for mennesker og samfunn
  • gjøre rede for velferdsutviklingen i Norge på 1900-tallet og drøfte konsekvenser for menneskers liv
  • gjøre rede for årsaker til at mennesker har migrert, og diskutere kulturmøtene sett fra ulike perspektiver.

VG2

  • presentere viktige demografiske endringer og vurdere årsaker til disse endringene og virkninger av dem for mennesker og samfunn
  • utforske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar

Show competency goals

  • Hvorfor var det amerikanere som startet med letevirksomhet etter olje på norsk sokkel?
  • Hvorfor ble oljefondet opprettet og hvordan så man for seg at det skulle brukes i framtiden?
  • Hvordan bygger man en condeep, og hvorfor var man avhengig av dykkere i den tidlige oljehistorien?

Dette er noen av spørsmålene elevene skal finne svar på mens de beveger seg i oljens fotspor.

Vi starter med å se kortfilmen Oljeunge før elevene får en innføring i kilder og kildekritikk – hvordan går man fram for å skrive historie?

Elevene arbeider så gruppevis med seks ulike temaer. De får utdelt ulike kilder, tekst, gjenstander og rekvisita, samt at de kan benytte seg av sin del av museets utstilling.

Etter å ha arbeidet med temaet i ca. 45 minutt, samles vi og elevene presenterer hver sine temaer som en omvisning.

Undervisningsopplegget kan knyttes opp til de nevnte kompetansemålene, men er også nyttig for elever som skal i gang med å lære seg historisk metode. Opplegget kan derfor knyttes til kjerneelementer i faget.

Order form

More school experiences

School
Card Image

Porteføljeindustrien i Halden

Halden historiske Samlinger

Samfunnsfag grades 5 - 7
School
Card Image

I gamle dagar

Museumssenteret i Hordaland

Musikk Norsk Samfunnsfag grades 1 - 2 grades 3 - 4
School
Card Image

Museumsbuss: Ungdom og identitet

De Heibergske Samlinger - Sogn Folkemuseum

Samfunnsfag grades 8 - 10

Share to