Share to
Hnefatafl er eit tradisjonelt vikingbordspel, også kjent som vikingsjakk.
Hnefatafl var populært i Skandinavia så tidleg som år 400 f.Kr., og vikingane brakte det med seg til land dei erobra. Gjennom århundrer endra spelet seg, og ulike versjonar er funne i utgravingar.
Maximum attendees
12
Duration
3 timer
Time period
helle året
Other info
For nærare informasjon om våre pedagogiske opplegg, fasilitetar i parken og gjeldande prisar, ber vi om at de tek direkte kontakt med Kvernsteinsparken. Våre tilsette svarar gjerne på spørsmål om tilrettelegging for barnehage- og skulebesøk, grupper og enkeltpersonar, og kan gje detaljar om dei ulike aktivitetane vi tilbyr. Vi legg stor vekt på å tilpassa opplegga etter aldersgrupper og behov, og ønskjer å skapa både lærerike og trygge opplevingar i eit inspirerande miljø. Kontakt oss for å avtala tidspunkt, få prisinformasjon og planleggje eit besøk som passar for dykk. Kvernsteinsparken er ein utandørsarena med uisolerte formidlingsbygg. Ein lyt difor kle seg etter vêr og vind, gjerne i ull og eigna fottøy for vandring i ulendt terreng. Fare for bållukt. Til dels universelt utforma bygningar og formidlingsløype. Ta kontakt for ev. ynskje om tilpassing.
Competency goals
- 5. - 7. trinn: Kunst og håndverk (KHV01-02)
- 8. - 10. trinn: Ideer og praktisk forskning (FIP01-02) and Kulturarv (LKA01-02)
I manuskript blir spelet av og til nemnt og omtalt som Hnefatafl eller "Kongens bord". Det hadde sin storhetstid i landa i Nord-Europa under mellomalderen. Spelet byrja å miste popularitet i det 13. århundret då sjakk vart meir og meir utbreidd. Det heldt likevel fram å bli brukt på avsidesliggjande stader.
På tross av sin tilbakegang har Hnefatafl hatt ei varig kulturell innverknad og er no gjenoppdaga som eit interessant kulturarvsspel. Det unike asymmetriske designet, som skil seg frå mange andre brettspel, gjev eit innsiktsfullt glimt inn i livet og strategiane til vikingane og folk i Nord-Europa i eldre tider.
Spelet er ikkje berre ein enkel underhaldning, men eit vindauge til historia og kulturarva, og å spele det i dag er ein måte å knyte saman fortid og notid på.**
Pedagogisk gjennomføring
- Introduksjon på staden
Velkomen i parken, kort om Kvernsteinbrotet som historisk landskap.
- Vandring i parken
Oppdag steinbrotet: Elevane går gjennom eit autentisk område og får sjå spor etter hogginga.
- Hnefatafl
Her får deltakarane ei kort innføring i spelehistoria, korleis spelet vart brukt i vikingtida, og kva rolle slike brettspel kunne ha hatt for menneska i Hyllestad. Elevane får vite at Hnefatafl ikkje berre var eit tidsfordriv, men òg ein måte å trene strategisk tenking, planlegging og samarbeid.
Vidare går vi gjennom dei grunnleggjande reglane for spelet. Vi forklarar rolla til kongen, forsvararane og angriparane, og korleis ulike trekk kan føre til både raske gjennombrot og langvarige stillingskrigar. Elevane får høve til å stille spørsmål og reflektere over korleis reglane skaper ei asymmetrisk form for strategi, der kvar side må spele på heilt ulike premiss.
Når introduksjonen er ferdig, går vi over til sjølve spelaktiviteten. Vi har seks ferdige Hnefatafl-sett tilgjengelege, og elevane blir delte inn i grupper. Dei får først øve seg på reglane gjennom enkle spel, før dei går vidare til å spele heile parti mot kvarandre. Undervegs oppmodar vi elevane til å diskutere val og strategiar, og til å samanlikne sine eigne erfaringar med korleis vikingane kan ha brukt spelet som ein sosial aktivitet.
Gjennom spelinga får elevane oppleve korleis det er å tenkje fleire trekk framover, korleis ein kan bruke samarbeid for å oppnå eit mål, og korleis det å vere angripar og forsvarar krev ulik tilnærming. Aktiviteten gir rom for både læring, leik og refleksjon – og gir eit levande bilete av korleis vikingane kan ha kombinert kvardag, kultur og underhaldning.
Til slutt samlast vi i plenum for å dele erfaringar: kva for strategiar som fungerte best, kva som var utfordrande, og kva vi kan lære om vikingane sine verdiar og tankesett gjennom eit slikt spel.