Catharine Hermine Kølle – ei kvinne på vandring i 1835

Sjølvportrett med vandrestaven
Sjølvportrett med vandrestaven Photographer: Svein Skare, Bergen Universitetsmuseum

Ei uredd og normbrytande kvinne!

I utstillinga på museet møter me den fyrste norske kvinneleg turisten, kanskje den fyrste norske kvinnelege kunstmålaren – ei svært modig kvinne som braut med normene for si tid. Gjennom forteljinga hennar vil elevane bli presentert for prospektsjangeren i norsk kunsthistorie. Catharine (1788-1859) var ein norsk vandrar, reiseskribent og målar. Ho er mest kjend for sine mange og lange fotturar i Noreg og til Europa. Ho teikna kart og skreiv meteorologiske rapportar. Catharine Hermine Kølle var ei kvinne som søkte inspirasjon til utviklingspotensiale gjennom sine vandringar til Europa, og på same tid var ho nøgd med sin kvardag i Ulvik. I kraft av sin eigen person fekk ho stor påverknad når Noreg skulle skape sin identitet som eigne nasjon.

Opplegget gir eit høve til å tenke seg inn i ei tid der jenter ikkje fekk utdanning. Dei var so og sei utan rett til eigne meiningar.

Elevane skal forstå kor krevjande det var å reise i Noreg og i Europa på 1800-talet, samt at dei skal reflektere over korleis teknologi og infrastruktur har endra reiseopplevingar.

Maximum attendees

20

Duration

2 timar

Time period

Veke 24, 33, 34, 35, 36,37 og 38

Cost

Free

Competency goals

Inneholder læringsmål for:
  • 5. - 7. trinn: Kunst og håndverk (KHV01-02), Samfunnsfag (SAF01-04) and Norsk (NOR01-06)
  • 8. - 10. trinn: Samfunnsfag (SAF01-04), Kunst og håndverk (KHV01-02), Kulturarv (LKA01-02) and Norsk (NOR01-06)

Kunst og håndverk (KHV01-02)

grades 5 - 7

  • tegne form, flate og rom ved hjelp av virkemidler som kontraster, skygge, proporsjoner og perspektiv
  • undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier

grades 8 - 10

  • fordype seg i en visuell uttrykksform og/eller en håndverksteknikk, utforske muligheter gjennom praktisk skapende arbeid og presentere valg fra idé til ferdig resultat
  • reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess

Norsk (NOR01-06)

grades 5 - 7

  • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler
  • skrive tekster med funksjonell håndskrift og med flyt på tastatur

grades 8 - 10

  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter

Samfunnsfag (SAF01-04)

grades 8 - 10

  • reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald

grades 5 - 7

  • reflektere over korleis møte mellom menneske har bidrege til å endre korleis menneske har tenkt og ulike samfunn har vore organiserte
  • samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
  • utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
  • drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering

Kulturarv (LKA01-02)

grades 8 - 10

  • drøfte korleis ein ved å bruke, formidle og vidareutvikle kulturarv på ein berekraftig måte kan ta vare på han for framtida

Show competency goals

Ei banebrytande kvinne på 1800-talet

Holmen i Ulvik
Holmen i Ulvik Photographer: Svein Skare, Bergen Universitetsmuseum

Måleri av Catahrine H. Kølle, heimstaden i Ulvik. Dette var utgangspunktet for hennar 15 lange vandringar i inn- og utland.

Side frå reisedagbok Bergen Universitetsbibliotek
Guldfiske I Guinea Svein Skare, Bergen Universitetsmuseum

Praktisk gjennomføring

Me startar med ein presentasjon av Catharine Hermine Kølle på ein tur i utstillinga. Deretter blir det gruppearbeid;

1. Pakke sekken til Catharine - gruppa får utdelt ei liste over mogelege gjenstandar som dei skal velje 10 ting ho måtte ha i sekken.

2 Kreativ oppgåve - skriv eit kort utdrag frå ei fiktiv dagbok som om dei var Catharine på reise. Skissere/teikne eit landskap, folk eller bygg dei møter.

Order form

More school experiences

School

Haldens Bomuldspinderi & Væveri

Halden historiske Samlinger

Samfunnsfag grades 5 - 7
School

Cathrineholm - fra jernverk til emaljerte produkter

Halden historiske Samlinger

Samfunnsfag grades 5 - 7
School

Barnehagedagar

De Heibergske Samlinger - Sogn Folkemuseum

Kindergarten

Share to