Landets første jernbanedirektør fra 1865 til 1883, banedirektør fra 1883 til 1897 og grunnlegger av «Det pihlske smalspor» – 1067 mm – som blant er benyttet på Setesdalsbanen
About the object
aboutLandets første jernbanedirektør fra 1865 til 1883, banedirektør fra 1883 til 1897 og grunnlegger av «Det pihlske smalspor» – 1067 mm – som blant er benyttet på Setesdalsbanen
Pihl var født i Stavanger med far kjøpmann Thomas Bugge Pihl og mor Frederikke Wivicke M. Løwold. Etter ingeniørutdannelse i Göteborg var han først seks år i England frem til 1850, etterfulgt av et nytt opphold fra 1854. Etter en kortvarig ansettelse som amtsingeniør i Akershus ble han i 1856 ansatt ved jernbaneanleggene, fra 1856 ledende ingeniør ved jernbanebyggingen. Det var en stor diskusjon i Norge om sporvidden på jernbanen. Pihl var en forkjemper for smalsporet. Med smalt spor var det rimeligere å bygge jernbaner. Mange av landets jernbane ble bygd med denne sporvidden, og Pihl fikk gjennom sine kontakter i England konstruert en meget vellykket lokomotivtype. Norge fikk etter dette mange besøk fra fjerne utland som ville studere de smalsporede jernbanene. Fra 1865 til 1883 var han jernbanedirektør i Norge. Etter en omorganisering i 1883 ble han direktør for NSBs baneavdeling.
Pihl lærte seg fotokunsten i England og kjøpte fotoapparat der rundt 1860. Han tok en rekke bilder på jernbaneanleggene, spesielt på 1860-tallet. Fotografering var en av hans store interesser.